De Mariagroep

De Mariagroep is een scoutinggroep uit Oosterhout, Noord-Brabant. De groep is opgericht op 08-09-1960 door de Pastoor Pim Froger van de Mariakerk in de Oranjebuurt. Onze scoutinggroep staat bekend om de hechtheid en gezelligheid met elkaar, ook buiten Scouting. De Mariagroep is een middelgrote scoutinggroep en telt ruim 110 leden.

Typisch Mariagroep is:055

• De kleuren blauw/geel
  • De onderlinge gezelligheid
  • De Jopi’s (jongere Pivo’s)
  • Bezorgen van de Oosterhoutse agenda
  • Goed in RSW en LSW
  • Je kinderfeestje vieren bij de Bikkel-Bevers
  • Meedoen aan regio activiteiten
  • De Stappen-Stampendag op de 1e zaterdag in het nieuwe jaar
  • Kerststerren actie in december

’t Dankertje

Na de oprichting houdt de groep zijn bijeenkomsten in de kelder onder de sacristie van de Mariakerk. Waar ook de eerste rowans van de Mariagroep, op 25 juni 1967 worden geïnstalleerd. Actieve ouders hebben in hun vrije tijd de eerste blokhut voor de Mariagroep gebouwd, op een weiland achter de Nassaustraat waar later de Amalia van Solmsstraat zal komen. Op 18 juni 1962 wordt de blokhut officieel geopend. De naam 't Dankertje is een samentrekking van een “Dank je wel” aan de sponsors en van ‘Anker” (plaats). Een metafoor voor de vaste plek die de groep gevonden had. De groep blijft groeien en er ontstaat ruimtegebrek. Op de bestaande locatie worden in 1979 gebouwen bijgeplaatst. De rowans, pivo’s maar ook gidsen en kabouters vinden er onderdak.
Later verhuisde de groep naar hun huidige locatie, aan de Korenbocht nr 10. Waar ze vanwege stedelijke uitbreiding wellicht weer moeten vertrekken. Het clubhuis ligt op een schiereilandje tussen het Markkanaal en de Zwaaikom. Het terrein er omheen meet 30 bij 100 meter. Ongeveer 2,5 kilometer van het gebouw vandaan ligt “de Vrachelse heide” een gebied met naald- en loofbomen en grote zandverstuivingen.

Oprichting Pivo’s

De eerste bijeenkomst van de Pivo's wordt gehouden in september 1971 op het terrein van Gilwell St. Walrick te Overasselt. Door de jaren heen zijn de pivostammen verschillende keren gestopt en weer opgericht. Nu heeft men een sterke pivostam die niet meer is weg te denken uit de groep.

Stichting Mariagroep Oosterhout

Op voorschrift van Scouting Nederland wordt in 1973 een Stichting opgericht die alle beheerszaken van de groep regelt. De leiding kan zich zo helemaal wijden aan het spel voor de kinderen.

Jamboree on the air (jota)

Op 15 en 16 oktober 1977 wordt de 20e JOTA gehouden. De Mariagroep neemt voor de eerste keer deel aan het jaarlijkse evenement. Via een kortegolfzender zoeken scoutinggroepen over de gehele wereld contact met elkaar. Dit beviel zo goed dat de groep de eerste jaren bijna jaarlijks mee deed.

Gidsen bij de Mariagroep

De Maria Goretti Groep (de meisjestak van de verkennerij in de parochie) wordt onderdeel van Stichting Scouting Mariagroep. Gidsen en kabouters worden nieuw leven ingeblazen. Op 5 september 1979 worden de eerste gidsen geïnstalleerd. Uiteindelijk leidde dit tot het opstarten van de Sherpa’s in 1983.

Scouting voor de allerjongsten

In januari 1988 wordt de bevertak opgestart. Een spel voor jongens en meisjes van 5 tot 7 jaar met een geheel eigen verhaal. Met de Lange Doener gaan zij het avontuur tegemoet. Als de bevergroep 20 jaar bestaat wordt de groep opgeheven door te weinig leden. Echter in mei 2010 net voor het 50 jarig jubileum wordt de bevergroep weer opgestart.

In september 2011 heeft de speltak 17 leden en vliegen de eerste 5 bevers over naar de welpenspeltak. In september 2012 vliegen de volgende bevers over naar de welpen dit keer 11 jongens en 2 meisjes. De bevergroep zit weer in de lift. De beverleeftijd is nu van 4 t/m 7 jaar.

Gemengde welpengroep

Vanaf 1979 is er een jongens (welpen) en meisjes (kabouters) speltak. Door de groei van de bevergroep wordt de welpen-meisjes groep in augustus 2012 een gemengde welpen-groep.

RSW & LSW

2012

Nadat er een scoutsteam onder de naam “de besnorde Vrienden van Mario” de tweede plaats behaalde op de RSW 2012 van Regio de Baronie werden ze 12e op de LSW, alwaar ze hun rivalen van de RSW ver achter zich lieten. Totaal aantal teams was 99 met een totaal aantal deelnemers van 600.

2010

In 2010 behaalde de Mariagroep onder de naam “De Kaaiendonkse Partystarters” de 2e plaats bij de RSW van Regio de Baronie ze werden bij de LSW 15e.

'Dzjiekemalaya'

Dzjiekemalaya! Is de titel van het boek wat is uitgegeven ter ere van het 50 jarig jubileum op 08-09-2010. Het initiatief nemers waren: Jan v d Bosch, Jan v Gils, Piet v Riel, Hans v d Bosch, Marcel d’Anjou, Peter Korthout, Hek Brandt, Hans Kops en Ad Joosen.

'Dzjiekemalaya' is een yell, die in de beginjaren van de Mariagroep door de leiding gebruikt werd om aandacht van de groep te trekken. Meestal vlak voor een bijzondere gebeurtenis, zoals de opening van een kampvuuravond. Het is een geheimzinnige, mysterieuze kreet die door het gezamenlijke antwoordspel niet alleen de aandacht van de groep trekt, maar er ook een hechte GROEP van maakt. Dat is ook de bedoeling van het kijk- en verhalenboek: de aandacht trekken voor een halve eeuw beleving van Scouting. Spannend, mysterieus, ontroerend of humoristisch. In verbondenheid met alle leden van 50 jaar Mariagroep.

Groepsdas & Logo

sjaaltje

De daskleuren zijn gekozen door de oprichter van de groep, Aalmoezenier Froger. Het blauw staat voor Maria (van de Mariaparochie) en het geel staat voor de Kerk (geel en wit zijn de kleuren van de Paus). Het logo is ontworpen door een oud-lid van de groep (en student Grafische Vormgeving) die gevraagd werd een logo te ontwerpen waar de groep weer 20 jaar mee vooruit komt. De achtergrond kleur en rand zijn de kleuren van de groepsdas. De tent en het vuurtje staan voor de activiteiten die de groep ontplooit.

Speltakken

• Bikkel-Bevers 4 t/m 7