Spreekbeurt

Spreekbeurt houden over Scouting?

spreekbeurt badgeWil je een spreekbeurt houden over Scouting? Dat kan. Onze scoutinggroep heeft een eigen spreekbeurtkoffer. Hierin zit alle informatie om een goede, leuke en interessante spreekbeurt te houden.

De spreekbeurtkoffer zal steeds worden aangevuld en vernieuwd met Scouting materiaal. Ook is de koffer zo groot, dat hij gemakkelijk op de fiets is mee te nemen. In de spreekbeurtkoffer zitten uitnodigingen om al je klasgenoten uit te nodigen om een keer met een speltak mee te draaien.

Heb je je spreekbeurt gedaan en wil je zo'n stoere spreekbeurtbadge verdienen? Klik dan op de link, print het formulier, vul alles in en vraag 'm aan bij Scouting Nederland. Ook heeft Scouting Nederland een hele mooie Powerpoint presentatie die je kunt gebruiken en zelf aanvullen voor je spreekbeurt.

Wil je gebruik maken van de spreekbeurtkoffer of wil je meer informatie hierover? Stuur een emailtje met je vraag en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op. Klik op de onderstaande envelop om te mailen:

spreekbeurtkoffer dicht  spreekbeurtkoffer open

Hoe pak je de spreekbeurt aan?

Wil je een goede spreekbeurt houden, dan moet je alles goed voorbereiden. Hier volgen wat tips voor die voorbereiding:

• Begin op tijd! Wacht niet tot het laatste moment. Als je iets begint, dan kan je aan de leiding van je eigen speltak ook nog materiaal vragen om mee naar school te nemen.
  • Lees de informatie uit de spreekbeurtkoffer door. Misschien hoef je niet alles te lezen. Als je iets leest waarover je in de klas wel wilt vertellen, schrijf daar dan kort iets over op een papiertje.
  • Schrijf op over welke onderwerpen je het wilt hebben. Je kunt bijvoorbeeld denken aan het zomerkamp of een opkomst.
  • Zet alles in de goede volgorde. Begin bijvoorbeeld over onze eigen Scouting Mariagroep te vertellen. Vertel wat jullie doen tijdens de opkomsten, op kamp, bij speurtochten. Daarna kan je doorgaan over de "grote club" die Scouting Nederland heet, of over de "hele grote club" die Scouting heet. Scouts kom je over de hele wereld tegen. In de folders vind je er alles over.
  • Geef je luisteraars iets te doen. Bij Scouting zijn we graag actief. Laat dat dan ook merken bij je spreekbeurt. Misschien kan je de kinderen van je klas een platte knoop aanleren. Dan moet je wel heel wat touwtjes mee naar school nemen. Je kunt ook op de achterkant van het bord een kimspel maken. Teken daar (van te voren) ongeveer 20 voorwerpen op. Laat iedereen een minuut kijken en vraag ze daarna zoveel mogelijk voorwerpen op te schrijven. Op die manier laat je merken, dat we bij Scouting behalve praten ook graag bezig zijn.
  • Laat veel zien. Dat is makkelijk. Je uniform heb je natuurlijk aan. Dan kan je makkelijk uitleggen wat al die insignes en badges betekenen. Verder kan je van onze eigen groep wat materiaal lenen: bijvoorbeeld touw, kaart of kompas enz. Vraag dit aan een leidinggevende.
  • Vraag hulp. Misschien wil er thuis wel iemand helpen met je voorbereiding. Het is ook prettig om je spreekbeurt thuis al te oefenen met "publiek" Vraag je publiek dan ook om jou te vertellen wat er goed ging en wat nog beter kan. Vraag je leidinggevende of zij nog leuke spulletjes hebben om mee naar school te nemen.
  • Zoek nog meer informatie. Kijk goed op onze website www.scoutingmariagroep.nl, ga naar de bibliotheek, en kijk op www.scouting.nl.

En dan is het zo ver....

Wat moet ik WEL doen?

• Spiekbriefje gebruiken als hulp.
  • Altijd dingen laten zien! Dat vrolijkt je spreekbeurt op.
  • Gewoon rustig en duidelijk praten. Tijd nemen om adem te halen!
  • Normale taal gebruiken: geen moeilijke woorden enzo.
  • Kijk steeds iemand anders in je publiek aan. Lukt dat niet? Kijk net over de hoofden heen! Dat werkt heel goed.
  • Je mag best bewegen. Met je armen dingen voordoen bijvoorbeeld.
  • Vraag aan het eind of er nog vragen zijn.

Wat moet ik vooral NIET doen?

• Niet alles voorlezen. Dat is veel te saai!
  • Niet heel snel of zacht praten. Adem rustig, dan praat je rustig.
  • Heel moeilijk, maar wel leuker: Praat niet steeds op dezelfde toon.
  • Geen grote mensen taal gebruiken. Zeg de dingen zoals jij ze zou zeggen!
  • Niet wriemelen, wiebelen, neuspeuteren enzo.
  • Sta niet stokstijf voor de klas. Daar word je alleen maar moe van.
  • Niet naar buiten kijken, naar de grond of naar het plafond!
  • Let tijdens je spreekbeurt niet te veel op jezelf. Daar word je alleen maar zenuwachtig van. Oefen dus van te voren!

We wensen je veel succes met je spreekbeurt en veel plezier bij Scouting.